تفاوت مینوکسیدیل با فیناستراید چیست؟ درمان طاسی الگوی مردانه با دارو

مینوکسیدیل و فیناستراید هر دو از محبوب ترین درمان ها برای ریزش مو هستند

مینوکسیدیل و فیناستراید هر دو از محبوب ترین درمان ها برای ریزش مو در بازار می باشند. هر دو داروهایی هستند که در اکثر کشورها بدون نسخه در دسترس هستند. هر دو مینوکسیدیل و فیناستراید در جلوگیری از ریزش مو مؤثرند.

تفاوت مینوکسیدیل با فیناستراید چیست؟ درمان طاسی الگوی مردانه با دارو

تفاوت مینوکسیدیل با فیناستراید چیست؟ درمان طاسی الگوی مردانه با دارو

مینوکسیدیل. در چند سال گذشته داروها در درمان ریزش موی مردان پیشرفت زیادی کرده اند.  با ظهور مهارکننده هایی مانند 5- alpha-reductace  نظیر Propecia و تکامل جراحی کاشت مو ، دیگر جای نگرانی برای ریزش موها نیست.  برای اولین بار در تاریخ ، اکنون می توانید ریزش مو را متوقف کنید یا کند کنید و موی خود را از طریق جراحی کاشت مو با نتایج کاملا طبيعی جایگزین کنید.

با این حال بیشتر داروهایی که برای درمان ریزش مو به بازار عرضه می شوند هنوز چیزی جز “روغن مار” نیست.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2023

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

شما ممکن است آگهی های پشت مجلات مردان را دیده باشید ، و یا تبلیغاتی از رادیو و تلویزیون پخش شده که درمان های معجزه آسایی برای ریزش مو وجود دارد.  نکته قابل توجه در این تبلیغات این است که هیچیک از درمان ها برای پیشگیری و درمان ریزش مو کار نمی کند.  اگر درمان ریزش مو توسط  FDA  تأیید نشده باشد ، احتمالاً شما هم وقت و هم پول خود را هدر می دهید.

به یاد داشته باشید که درمان موفق ریزش مو بسیار وابسته به مداخله زودهنگام است.  شروع درمان هنگامی که متوجه می شوید موهای تان تازه دچار ریزش شده است ، بسیار مؤثرتر خواهد بود.

اما دو روش زیر به طور بالقوه اثبات شده است که در درمان ریزش مو در مردان مؤثر است.

 

فیناستراید  ( Proscar ، Propecia )

فیناستراید نام ژنریک برای داروهای نام تجاری به نام های  Proscar و Propecia است.  فیناستراید در اصل توسط شرکت داروسازی Merck به عنوان یک دارو (Proscar) برای درمان غدد پروستات بزرگ  شده مورد استفاده قرار می گرفت.

محققان در طول آزمایش های مربوط به مردان مبتلا به پروستات ، یک اثر جانبی جذاب را بیان کردند: رشد مو.

از آنجایی که فیناستراید قبلا توسط FDA برای درمان سرطان پروستات بزرگ شده در مردان مورد تأیید قرار گرفته بود ، شرکت داروسازی Merck  تصمیم گرفت تا داروی فیناستراید را به عنوان اولین قرص برای درمان طاسی الگوی مردانه به بازار عرضه کند.  مینوکسیدیل ، یک محلول مایع موضعی برای درمان ریزش مو پیش از آن در بازار موجود بود.

در ماه دسامبر سال 1997 ، FDA  یک 1 میلی گرم فیناستراید را برای درمان آلوپسی آندروژنیک (طاسی الگوی مردانه) در مردان تأیید کرد.  پروپشیا Propecia   اولین دارو در تاریخ است که به طور مؤثر طاسی الگوی مردانه را در اکثر مردان درمان می کند.

 

فیناستراید چگونه کار می کند؟

فیناستراید چگونه کار می کند؟

موفقیت فیناستراید در مورد جلوگیری از ریزش مو به علت توانایی خاص این دارو در مهار 5-آلفا ردوکتاز  است. آنزیمی که تستوسترون را به دی هیدروتستوسترون  DHT  تبدیل می کند.

فیناستراید 1 میلی گرم Propecia  در صورت مصرف روزانه می تواند میزان DHT در پوست سر را تا 60٪ کاهش دهد.  چون این دی هیدروتستوسترون DHT است که فولیکول مو را کوچک تر می کند ، که در نهایت منجر به طاسی می شود.

کاهش 60٪ در DHT پیشرفت ریزش مو را در 86٪ از مردانی که این دارو را  مصرف می کنند و در   آزمایش های بالینی شرکت کرده اند ، نشان داده است.  65٪ از شرکت کنندگان متوجه  افزایش قابل توجهی از رشد موهای خود شده اند.

در این مرحله ، تنها راه مؤثر پزشکی اثبات شده برای متوقف کردن روند ریزش مو، کاهش میزان دی هیدروتستوسترون DHT است. انجمن آمریکایی ریزش مو، فیناستراید را به عنوان اولین درمان  برای همه افرادی که علاقه مند به درمان طاسی الگوی مردانه خود هستند توصیه می کند.

 

مینوکسیدیل (روگین) چگونه کار می کند؟

مینوکسیدیل (روگین) چگونه کار می کند؟

مینوکسیدیل اولین دارویی بود که توسط FDA برای درمان طاسی الگوی مردانه تأیید شد. برای سال های بسیاری ماینوکسیدیل به شکل قرص (نام تجاری Loniten) ) به طور گسترده ای برای درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار گرفت.

محققان همانند فیناستراید ، عوارض بسیار جالبی از این دارو را کشف کردند. افرادی که دارو مصرف می کردند متوجه رشد موهای خود در مکان های غیر معمول مانند گونه ها و پشت دست خود شدند.  روی پیشانی بعضی از افراد هم مو درآمد.

برخی از محققان این تصور را داشتند که استفاده از ماینوکسیدیل موضعی به طور مستقیم بر روی سر، ممکن است موها را در ناحیه هایی که موهایش ریخته مجدداً رشد دهد.  نتیجه درمان با توجه به میزان ریزش مو، تا حدی متفاوت بود، اما در آن زمان انقلابی به پا کرد.

در حالی که ثابت شده است که ماینوکسیدیل پیشرفت ریزش مو را کند می کند و باعث رشد مجدد موها می شود ، اکثر متخصصان آن را به عنوان یک داروی مؤثر در مبارزه با ریزش مو می بینند.  از آنجا که مینوکسیدیل بر روند فرایند هورمونی ریزش مو تأثیری ندارد ، اثرات مثبت آن موقتی هستند و در نهایت نتیجه ناامید کننده ای دارد. زیرا اگر مصرف آن قطع شود ، ریزش موها دوباره شروع می شود.

با این وجود انجمن آمریکایی ریزش مو مصرف این دارو را برای افرادی که به درمان فیناستراید پاسخ نداده اند و یا برای کسانی که مایل به اضافه کردن یک داروی دیگر به رژیم درمانی خود هستند توصیه می کند.

AHLA منوکسیدیل را به عنوان اولین خط حمله برای مردان مبتلا به طاسی الگوی مردانه توصیه نمی کند ، اما به عنوان یک درمان مؤثر برای درصد کمی از کاربران آن را تشخیص می دهد.

 

تفاوت مینوکسیدیل با فیناستراید چیست؟

مینوکسیدیل و فیناستراید هر دو از محبوب ترین درمان ها برای ریزش مو در بازار می باشند. هر دو داروهایی هستند که در اکثر کشورها بدون نسخه در دسترس هستند.

هر دو مینوکسیدیل و فیناستراید در جلوگیری از ریزش مو مؤثرند. با این حال این دو دارو با روش های کاملاً متفاوت کار می کنند.

 

آیا مصرف همزمان مینوکسیدیل و فیناستراید ایمن است؟

آیا مصرف همزمان مینوکسیدیل و فیناستراید ایمن است؟

مطالعات نشان می دهد که مصرف همزمان مینوکسیدیل و فیناستراید ایمن است. در واقع ، بسیاری از درمان های انجام شده با استفاده از فیناستراید و ماینوکسیدیل هم به جلوگیری از ریزش مو کمک کرده و هم باعث رشد مجدد موها شده است.

مطالعه سال 2015 در مجله پوست نشان می دهد که استفاده از هر دو فیناستراید و مینوکسیدیل با هم به حفظ سطح چربی مو کمک می کند.  جالب توجه است که این مطالعه به جای قرص های فیناستراید خوراکی بیشتر از فیناستراید موضعی استفاده می کند.

فیناستراید و مینوکسیدیل از طریق مکانیزم های مختلف کار می کنند. مینوکسیدیل به عنوان یک وازودیلاتور و فیناستراید به عنوان یک مهارکننده 5α- ردوکتاز که DHT را هدف قرار می دهد. از آنجایی که آنها قسمت های مختلف بدن را هدف قرار می دهند ، خطر تداخل با هم را ندارند.

قبل از هر گونه درمان ریزش مو، همیشه باید از تداخلات دارویی اطمینان حاصل کنید. اگر داروهای دیگری مصرف می کنید ، با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که با مینوکسیدیل یا فیناستراید تداخل ندارند.

 

مینوکسیدیل در مقابل فیناستراید: کدام بهتر است؟

مینوکسیدیل و فیناستراید داروهای مختلفی هستند که برای اهداف مختلف طراحی شده اند. در حالی که هر دو از ریزش مو جلوگیری می کنند و در رشد مجدد موها مؤثر هستند.  یکی از این دو به صورت موضعی استفاده می شود ، در حالی که دیگری دارو هورمونی است که مانع ریزش مو از ریشه آن می شود.

از آنجا که فیناستراید تولید DHT را متوقف می کند ، اکثر پزشکان استفاده از مینوکسیدیل را پیش از ریزش مو به عنوان اولین اقدام درمانی توصیه می کنند. برای نشان دادن اثر بیشتر و قوی تر ، هر دو دارو معمولاً با هم تجویز می شوند.

در حقیقت بهترین گزینه برای ریزش مو بستگی به نیازهای شخصی شما دارد. اگر شما علاقه مند به توقف ریزش مو خود را با استفاده از فیناسترایدقیمت کاشت مو یا مینوکسیدیل هستید پزشک آنها را برایتان تجویز می کند.

در غیر این صورت تنها راه درمان دائمی ریزش مو ، کاشت مو است که شما را  برای همیشه صاحب موهایی پرپشت و جذاب می کند.

محقق و مترجم : مینو شفیعی minoo shafie

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!