علل ریزش مو در نوجوانان | آیا کاشت مو برای نوجوانان بدون خطر است؟

ریزش مو در نوجوانی غیرعادی است و باعث استرس و نگرانی نوجوان می شود.

ریزش مو در هر سنی اتفاق می افتد. اما ریزش مو در نوجوانی غیرعادی است و باعث استرس و نگرانی نوجوان می شود. عللی که باعث ریزش مو در نوجوانان می شوند عبارتند از :

علل ریزش مو در نوجوانان | آیا کاشت مو برای نوجوانان بدون خطر است؟  

علل ریزش مو در نوجوانان | آیا کاشت مو برای نوجوانان بدون خطر است؟

علل ریزش مو در نوجوانان که ممکن است در درازمدت باعث نازک شدن ، طاسی و یا ریزش مو شود عواملی مانند ژنتیک ، رژیم غذایی نامناسب ، کشیدن ناخودآگاه موها است. داروهای تجویزی هم ممکن است در ریزش موی نوجوانان نقش  داشته باشند.

 

ریزش مو در نوجوانان: علل، علائم و نحوه درمان آن

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2023

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

آخرین به روز رسانی در 22 مه 2019

ریزش مو در هر سنی اتفاق می افتد.  اما ریزش مو در نوجوانی غیرعادی است و باعث استرس و نگرانی نوجوان می شود.

عللی که باعث ریزش مو در نوجوانان می شوند عبارتند از :

  1. هورمون ها

تغییرات هورمونی که در بدن نوجوانان رخ می دهد می تواند حیرت انگیز باشد. آنها نه تنها از لحاظ جسمی ، ذهنی و احساسی بالغ می شوند، بلکه این تغییرات ناشی از افزایش هورمون هایی است که می تواند باعث بلوغ آنها شود.

همانطور که هورمون ها به طور طبیعی در سال های نوجوانی افزایش می یابند ، ممکن است نوجوان دچار بیماری های ناشی از تحریک هورمون شود. این از جمله سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS)) در دختران ، بیماری تیروئید و لوپوس.  که همه آنها علت ریزش مو و یا حتی رشد بیش از حد مو است.

 

  1.  استرس

تغییرات جسمی و احساسی که توسط نوجوانان تجربه می شود می تواند باعث استرس بی اندازه شود. استرس می تواند منجر به ریزش مو و طاسی و یا حتی کندن موها بشود.

یکی از جالب ترین علل ریزش مو ناشی از استرس ، فقدان اکسیژن در پاپیلا های پوستی است.   پاپیلا پوستی در انتهای لامپ مو که حاوی سلول های عروق خونی است ، ساختار دارد.  این عروق برای ارائه مواد مغذی و اکسیژن به فولیکول مو و تار موها کار می کنند.

هنگامی که استرس دارید ، تنفس شما سطحی می شود و اکسیژن کمتری به بدن می رسد و بنابراین اکسیژن کمتری هم به موها می رسد. در نتیجه موهای شما از یک عنصر حیاتی محروم هستند و همچنین    CO2)  ) بیشتر روی پوست سر شما می ماند.

 

  1. مشکلات پزشکی

از اختلال افسردگی قبل از قاعدگیPMDD) ) تا آکنه شدید و افسردگی ، عواملی هستند که ممکن است نوجوان برای درمان آنها نیاز به مصرف دارو داشته باشد.

در حالی که این داروها قطعا می توانند به شرایطی که برای آنها تجویز شده اند کمک کنند ، می توانند عوارض جانبی ناخوشایند مانند ریزش را ایجاد کنند.

متوقف کردن یک داروی ضروری بدون تأیید پزشک درست نیست. با این حال شما باید با پزشک خود درباره عوارض جانبی که تجربه می کنید صحبت کنید. تا در صورت امکان داروی شما را عوض کند.

 

  1. کمبود مواد مغذی

متأسفانه برای بسیاری از نوجوانان ، خوردن یک رژیم سالم و متعادل  جالب نیست.  برخی از کمبود های رایج تغذیه ای در افراد 10 تا 20 ساله شامل آهن ، ویتامین D ، ویتامین B12 و منیزیم است. همه این ها می توانند اثرات نامطلوب برای سلامتی از جمله از دست دادن مو را ایجاد کنند.

 

  1.  آلوپسی کششی

 آلوپسی کششی

آلوپسی کششی شایع ترین (اما کاملاً برگشت پذیر) شکل ریزش مو در نوجوانان و بزرگسالان جوان است.

کشش مو زمانی رخ می دهد که مو به عقب کشیده شده و بسته می شوند و یا با استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی (مانند صاف کننده ها و رنگ ها) کشیده شده است.  استفاده از گل سر، تل سر ، کلاه دوچرخه سواری و هدست هم می تواند آلوپسی کششی ایجاد کند.

 

  1. آلوپسی آندروژنیک

در حالی که آلوپسی آندروژنیک AGA)) یا طاسی الگوی مردانهMPB) ) بیشتر در مردان بالای 35 سال رخ می دهد ، حدود 25 درصد از مردان مبتلا به MPB علائم را در سن 21 سالگی تجربه می کنند.

آلوپسی آندروژنیک به علل بسیاری اتفاق می افتد.  اگرچه ژنتیک نقش مهمی در بروز این عارضه در سن پایین دارد ، اما اگر طاسی در خانواده شما دیده می شود ، پس شما نیز ممکن است آن را داشته باشید.

 

  1.  آلوپسی آره آتا Alopecia Areata

آلوپسی آره آتا Alopecia Areata

آلوپسی آره آتا Alopecia Areata (AA) یک اختلال سیستم ایمنی است که باعث ایجاد لکه های پهن ( دایره ای) بر روی پوست سر و سایر قسمت های بدن که در آن مو رشد می کند ، می شود.

این نوع از ریزش مو می تواند در مردان و زنان در هر سنی وجود داشته باشد.  اما به علت استرس و فشارهای هورمونی نیز احتمال آن بیشتر می شود.

 

  1.  بیماری های تشخیص داده نشده

انواع بیماری های پزشکی به طور غیر مستقیم می تواند باعث ریزش مو شود.

این شامل بیماری های هورمونی (مانند PCOS و اختلال عملکرد تیروئید) ، فیزیکی (از جمله لوپوس و کم خونی) و حتی ذهنی (مانند بی اشتهایی و اضطراب) است. اگر این مشکلات درمان نشود به ریزش مو منجر می شود.

 

آیا کاشت مو برای نوجوانان بدون خطر است؟

آیا کاشت مو برای نوجوانان بدون خطر است؟

متأسفانه نوجوانان نامزد خوبی برای کاشت مو نیستند. به طور کلی یک “کاندیدای خوب” فردی است که    ریزش موی او چند ویژگی زیر را داشته باشد :

  • علت ریزش مو مشخص باشد ،
  • ریزش مو با پیشرفت قابل پیش بینی ،
  • سایت اهدا کننده مو برای برداشتن گرافت ها.

انجام پروسه پیوند مو در سال های نوجوانی ممکن است تعداد گرافت های با ارزش مو برای کاشت مو در آینده را کاهش دهد.

 

گزینه های جایگزین ترمیم مو برای نوجوانان

خبر خوب : اگر شما یک نوجوان هستید و علائم ریزش مو را می بینید ، مطمئن باشید که تنها نیستید.   گزینه های جایگزین ترمیم مو برای نوجوانان وجود دارد.  از جمله روش های طبیعی و داروهای ریزش مو.

 

روش های طبیعی برای کاهش ریزش موی نوجوانان

روش های طبیعی برای کاهش ریزش موی نوجوانان

روش های طبیعی وجود دارد که ممکن است باعث کاهش علائم ریزش مو در میان نوجوانان شود. از جمله :

تغذیه سالم. غذایی که می خوریم تأثیر عمیقی بر ظاهر و درون ما دارد. مو هم استثنا نیست.

ویتامین D .  ویتامین D یکی از مهم ترین مواد مغذی است که برای حفظ فولیکول های مو کاملاً کاربردی است. تحقیقات جدید نشان می دهد که ویتامین D حتی می تواند رشد مو را تحریک کند.

آلوپسی کششی. علت رایج برای ریزش مو است که به علت تنش بیش از حد بر روی مو برای مدت زمان طولانی روی می دهد. علل آلوپسی کششی بستن موها ، شنیون و مدل مو است که به قدرت و طول عمر مو آسیب می رساند.

مصرف دارو.  در مورد داروهای فعلی خود با پزشک خود صحبت کنید.  برخی داروهای تجویزی ممکن است موجب ریزش مو شود. اگر متوجه شوید که چنین دارویی مصرف می کنید ، با پزشک خود در مورد گزینه های درمان جایگزین صحبت کنید.

 

نوجوانان ، ریزش مو و داروها

نوجوانان ، ریزش مو و داروها

هنگامی که درمان های طبیعی جواب نمی دهند ممکن است داروهای ریزش مو برای نوجوانان تجویز شود. چنین داروهایی نباید هرگز بدون مشاوره با متخصص پوست مصرف شوند.  پس از ارزیابی های لازم پزشک ممکن استی کی  از دو داروی رایج ریزش مو را توصیه کند :

مینوکسیدیل Rogaine (Minoxidil)

مینوکسیدیل که به نام تجاری Rogaine شناخته می شود ، یک داروی تأیید شده است که به رشد موهای جدید مردان و زنان کمک می کند.  مینوکسیدیل به طور خاص برای درمان نشانه های طاسی الگوی مردانه یا آلوپسی آندروژنتیک طراحی شده است.

موارد مهم در مورد Rogaine عبارتند از:

  • برای استفاده هم مردان و هم زنان تجویز می شود.
  • فرمول قدرت بیشتر در دسترس است ، پس از حدود 8 هفته شروع به تأثیرگذاری می کند.
  • ماده فعال مینوکسیدیل تحت آزمایشات گسترده ای برای ایمنی و اثربخشی قرار گرفته است.
  • داروی موضعی است و معمولاً دو بار در روز استفاده می شود.

Propecia فیناستراید

فیناستراید که به نام تجاری Propecia شناخته می شود ، تنها برای مردان استفاده می شود.  شهرت فیناستراید برای این است که می تواند موهای موجود را حفظ کند و در بعضی موارد باعث رشد موهای جدید می شود.   پروپشیاPropecia  برای جلوگیری از ایجاد  DHT، یک هورمون مردانه که می تواند رشد مو را در فولیکول متوقف کند ، تجویز می شود.

سایر نکات مهم در مورد Propecia عبارتند از:

  • Propecia یک داروی تجویزی توسط پزشک است.
  • پروپشیا نباید توسط زنان استفاده شود.
  • مصرف فیناستراید به صورت روزانه است.
  • در مطالعات بالینی  PROPECIA، تعداد کمی از مردان عوارض جانبی خاصی از قبیل کاهش میل جنسی ، مشکل نعوظ یا کاهش میزان اسپرم را تجربه کردند. هر یک از این عوارض جانبی در کمتر از 2٪ از مردان رخ داد و پس از قطع دارو عوارض آن نیز از بین رفت.

محقق و مترجم : مینو شفیعی minoo shafie  

 

 

منبع لینک منبع لینک منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!