علت و درمان چربی موها | درمان های خانگی برای رفع چربی موها

تغییر فصل ، نوسانات هورمونی و استرس های طولانی مدت بر چربی موها تأثیر می گذارد.

هنگامی که صحبت از مراقبت از موهای چرب می شود ، ممکن است وسوسه شوید که سیاست “بیشتر و بیشتر” را دنبال کنید. اما استفاده بیش از حد از شامپو تأثیر بیشتری در کاهش چربی موهای شما ندارد.

علت و درمان چربی موها | درمان های خانگی برای رفع چربی موها

علت و درمان چربی موها | درمان های خانگی برای رفع چربی موها

چربی موها دلایل بسیاری دارد.  افرادی که موهای چرب دارند ، از این مشکل خیلی رنج می برند.  ولی خوشبختانه راه های بسیاری وجود دارد که بتوانید چربی موهای تان را برطرف و درمان کنید.

چه چیزی بدتر از این که صبح که از خواب بیدار می شوید و دوش می گیرید ، ببینید که موهای تان بعد از شستشو و خشک شدن کردن هنوز چرب است. مسلماً این مشکل روحیه شما را ضعیف می کند.  اما باید بدانید که موهای چرب کاملاً طبیعی و غیر قابل اجتناب است.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2023

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

اصلاً مهم نیست که علت چرب بودن موهای تان چیست ، چیزی که مهم است این است که چکار کنید که بعد از این از چربی موهای تان خلاص بشوید.

 

علت چربی موها چیست؟    

علت چربی موها چیست؟

چربی موها به علت فعالیت بیش از حد غدد سباسه است که سبوم بیش از حد تولید می کنند.  اگرچه سبوم برای موها مفید است ، سلامتی موها را حفظ می کند ، موها را نرم کرده و از خشک شدن و شکستن موها جلوگیری می کند و باعث می شود موها به راحتی شستشو شوند ، اما چرب بودن بیش از حد پوست سر   می تواند باعث شیوع شوره سر بشود.

فولیکول های مو در مجاورت غدد سباسه قرار دارد که باعث می شود وقتی که به دلیل هوای گرم و یا تمرینات سخت عرق کرده اید ، این غدد چربی بییشتری تولید می کنند.

علل چرب شدن موها عبارتند از :

  • مشکلات ارثی ،
  • عادات غذایی ناسالم ،
  • داروها ،
  • مراقبت نامناسب از موها ،

تغییر فصل ، نوسانات هورمونی و استرس های طولانی مدت نیز می تواند بر چربی موها تأثیر بگذارد.

 

درمان چربی موها

پیدا کردن علت اصلی و مشکل زمینه ای برای چرب بودن موها و درمان آن ضروری است. در موارد جدی تر، یک متخصص پوست می تواند داروهایی را برای تان تجویز کند که ترشحات غدد سباسه را تنظیم کنند.

با این حال ، در اغلب موارد اجرای یک برنامه منظم  با استفاده از محصولات مناسب برای موهای چرب به شما کمک می کند تا مشکل خود را کنترل و مدیریت کنید.  توجه داشته باشید که موهای صاف و نازک بیشتر چرب می شوند و بنابراین باید یک یا چند تا از درمان های زیر را دنبال کنید.

 

درمان های طبیعی برای موهای چرب

درمان های طبیعی برای موهای چرب

بهترین درمان ها برای درمان چربی موها در آشپزخانه شما یافت می شود. این محصولات طبیعی هستند و می توانید از آنها در خانه استفاده کنید :

  • سرکه سیب سرکه به تنظیم pH پوست سر کمک کند و بنابراین تولید چربی را کنترل می کند.  1 واحد سرکه سیب را با 8 واحد آب مخلوط کنید و روی موهای تان بریزید.  چند دقیقه صبر کنید و سپس موها را آبکشی کنید.
  • روغن درخت چای دارای خواص ضد قارچ طبیعی است و مصرف مقدار کمی از آن می تواند پوست سر را تمیز کند.

 

تغییر شیوه زندگی و رژیم غذایی برای رفع چربی موها    

اعتقاد بر این است که افزودن غذاهای غنی از ویتامین B  بخصوص B2 و  B6  به رژیم غذایی شما باعث کاهش تولید سبوم می شود. این بدان معنی است که شما سعی باید غذاهایی مانند جلبک دریایی ، سبزیجات با برگ سبز و غلات را بیشتر مصرف کنید.

به طور کلی مصرف نکردن غذاهای چرب و افزایش مصرف میوه و سبزیجات و همچنین مصرف مقدار زیادی آب در طول روز ، سلامت موهای تان را تضمین می کند.  و وضعیت کلی موها ، پوست و ناخن ها را بهبود می بخشد.

 

محصولات برتر برای موهای چرب

محصولات برتر برای موهای چرب

هنگامی که صحبت از مراقبت از موهای چرب می شود ، ممکن است وسوسه شوید که سیاست “بیشتر و بیشتر” را دنبال کنید. اما استفاده بیش از حد از شامپو تأثیر بیشتری در کاهش چربی موهای شما ندارد.    استفاده از یک شامپوی ضد چربی خوب یک یا دو بار هر دو هفته  بسیار بهتر از تمیز کردن و شستشوی هر روز پوست سرتان است.

در این فاصله می توانید از یک شامپوی ضعیف تر هر 2-3 روز استفاده کنید. در صورت امکان از شامپوی ضد چربی مو استفاده کنید.

  • از محصولاتی که برای موهای چرب ساخته شده اند و حاوی پروتئین یا لیپید ها ، موادی مانند روغن یا سیلیکون هستند ، اجتناب کنید.  استفاده از این محصولات فقط باعث می شود وزن مو بیشتر شود و حتی چربی مو از قبل هم بیشتر می شود.
  • اگر مطمئن نیستید که چگونه یک محصول را انتخاب کنید ، نگاهی به بروشور ان بیندازید و اگر حاوی چربی است از مصرف آن خودداری کنید.
  • تا جایی که می توانید از مصرف نرم کننده ها خودداری کنید. استفاده از نرم کننده یک تا دو بار در هفته کافی است.  سعی کنید نرم کننده با پوست سرتان تماس پیدا نکند و آن را فقط به ساقه موها اعمال کنید.  همچنین به یاد داشته باشید که از یک مقدار خیلی کم نرم کننده استفاده کنید.

 

راهنمایی برای کنترل چربی موها  

به منظور جلوگیری از مشکلات به علت چربی موها ، مدل موها را می توانید تغییر دهید یا کوتاه کنید.  تماس بیش از حد موها با دستان شما و محیط اطراف نه تنها باعث چرب شدن پوست سر می شود ، بلکه باعث می شود علاوه بر پوست سر ، موهای تان هم چرب شود.  به همین دلیل توصیه های به شما می کنیم تا موهای تان کمتر چرب بشوند.

  • از برس زدن بیش از حد موها خودداری کنید. زیرا باعث انتقال چربی از پوست سر به ساقه موها می شود ، از طریق ریزش مو به انتهای خود سبب پخش شدن چربی پوست می شود.  برای بازکردن گره از موها از یک شانه با دندانه های بزرگ استفاده کنید.
  • اجتناب از همه محصولات چسبنده مو مانند موس ، اسپری مو و ژل مو.
  • موهای خود را بالای سر ببندید تا شیک تر به نظر برسد.

 

چه چیزی سبب چرب شدن مو می شود؟

پوست سر شما دارای روغن طبیعی به نام سبوم است که به پوست کمک می کند تا نرم باشد.  Sebum توسط غدد سباسه ساخته می شود و گاهی اوقات این غدد بیش از حد کار می کنند و چربی بیش از حد  تولید می کند ، که منجر به چربی پوست سر می شود.  برای درمان موهای چرب موهای خود را با شامپو ملایم که مخصوص کنترل چربی مو است ، شستشو دهید.

 

راهکارهایی برای پیشگیری از چربی موها  

راهکارهایی برای پیشگیری از چربی موها

برای اینکه موهای تان کمتر چرب بشوند ، راهکارهایی زیر را انجام بدهید :

  • روبالشی خود را به طور مرتب عوض کنید و بشویید
  • خیلی به موهای تان دست نزنید و موهای تان را زیاد برس نکشید. دستان شما چربی تولید می کند و اگر با موهای تان زیاد بازی کنید ، آنها را هم چرب می کنید.
  • از شامپوی مخصوص موهای چرب استفاده کنید.
  • اگر از کاندیشنر یا نرم کننده مو استفاده می کنید از تماس آن با پوست سرتان جلوگیری کنید چون باعث چرب شدن پوست می شود.
  • بعضی از شامپوهای ترمیم کننده مو یا رطوبت رسان باعث می شوند که ظاهر مو بیشتر چرب به نظر برسد.
  • مصرف زیاد امگا 6 و اسید های چرب باعث چرب شدن بیشتر موها میشود. پس رژیم غذایی خود را تغییر بدهید و امگا 3 بیشتر مصرف کنید.  یک رژیم غذایی متعادل باعث درخشان شدن موهای شما می شود.
  • تغییرات هورمونی می تواند بر چربی پوست سر تأثیر گذار باشد. رسیدن به دوره بلوغ ، حاملگی و حتی مصرف قرص های پیشگیری از بارداری می تواند به چرب شدن پوست سر منجر بشود.
  • مدل دادن به موها و استفاده زیاد از سشوار و وسایلی که باعث گرم شدن موها می شوند ، استفاده از گیره سر و هدبند و کلاه باعث چرب شدن موی سر می شود.
  • بیماری های پوست سر از قبیل پسوریازیس و درماتیت سبورئیک باعث می شوند که موها چرب باشند.

محقق و مترجم : مینو شفیعی minoo shafie

 

منبع لینک منبع لینک منبع لینک منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!