همه چیز در باره کاشت مو |مراحل ،هزینه ،عوارض کاشت مو |بهترین دکتر کاشت مو

همه چیز در باره کاشت مو |مراحل ،هزینه ،عوارض کاشت مو همراه با فیلم و عکس

ریزش مو یکی از عوارض جانبی رایج پیوند مو است. موهای کاشته شده در مدت کوتاهی پس از پیوند دچار ریزش می شوند. اما پس از مدتی مو دوباره رشد می کند. ریزش موها پیش از موعد نیز ممکن است اتفاق بیفتد. البته ریزش مو دائمی نیست و موهای شما در عرض چند ماه مجدداً رشد می کنند.

همه چیز در باره کاشت مو |مراحل ،هزینه ،عوارض کاشت مو |بهترین دکتر کاشت مو

همه چیز در باره کاشت مو |مراحل ،هزینه ،عوارض کاشت مو |بهترین دکتر کاشت مو

کاشت مو چیست؟

کاشت مو یکی از روش های ترمیم مو است که شامل پیوند موها از طریق برداشتن موها از پوست پشت سر است که به طور طبیعی رشد می کند. رنگ موهای پیوند زده شده درست شبیه به موی اصلی شما است.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2023

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

رشد موهای کاشته شده معمولاً 2 تا 3 ماه پس از جراحی شروع می شود و رسیدن به نتیجه نهایی 8 تا 10 ماه طول می کشد.

پیوند مو یک روش جراحی است که در آن فولیکول های مو از پوست پشت سر به نام “سایت اهدا کننده” برداشته شده و به  قسمت دیگر پوست سر که همان “سایت دریافت کننده” است ، منتقل می شود.  از روش پیوند مو در درجه اول برای درمان طاسی الگوی مردانه استفاده می شود.

کاشت مو یک روش ترمیم مو است که هم برای مردان و هم برای زنان مبتلا به ریزش قابل توجه موها ، نازک شدن موها ، یا نقاطی از سر که طاس شده اند و یا مناطقی که موها دیگر در آنجا رشد نمی کنند ، انجام می شود.

 

علل ریزش مو در مردان و زنان

ریزش مو و طاسی در مردان بیشتر به علت عوامل ژنتیکی و هورمون DHT صورت می گیرد.  طاسی الگوی مردانه برای افرادی که خط موهای شان به تدریج بالاتر می رود و موهای این قسمت می ریزد و طول پیشانی در ناحیه سر و صورت افزایش می یابد ، انجام می شود.

ریزش مو در زنان بیشتر به دلیل تغییرات هورمونی است و بیشتر احتمال دارد که ریزش مو از کل سر باشد.

پیوند مو را می توان برای جایگزینی موهای از دست رفته به علت سوختگی ، آسیب یا بیماری پوستی سر نیز انجام داد.

 

علل ریزش مو

علل ریزش مو- کاشت مو

الگوی طاسی علت بسیاری از اشکال مختلف ریزش موها است.   به نظر می رسد که الگوی طاسی  به صورت ژنتیک به افراد منتقل می شود.  سایر موارد ریزش مو به علت عوامل مختلفی اتفاق بیفتد.  از جمله :

  • رژیم غذایی نامناسب ،
  • استرس ،
  • بیماری ها ،
  • عدم تعادل هورمونی ،
  • مصرف برخی از داروها.

 

هزینه کاشت مو

هزینه های کاشت مو در ایران بستگی به میزان موهایی دارد که می خواهید پیوند بزنید.  اما هزینه این عمل به طور معمول متغیر است. اکثر بیمه ها هزینه کاشت مو را پوشش نمی دهند.

هزینه این عمل بستگی به مقدار موهای کاشته شده و بزرگی یا کوچکی منطقه پیوند دارد.

 

انواع روش های کاشت مو

 

برای پیوند مو از دو روش اصلی برای به دست آوردن فولیکول ها استفاده می شود :

  • FUT پیوند واحد فولیکولی ،
  • FUE خارج کردن واحد فولیکولی.
  • کاشت مو به روش ATP

یکی دیگر از گزینه های تهاجمی ، درمان جدیدی به نام پیگمنتیشن پیشرفته تریکو ATP (Advanced Trico Pigmentation)  است .  این روش شامل خالکوبی یا تاتوی پوست سر است که با سوزن های ریز و جوهر خاصی بر روی پوست سر انجام می شود و مدت  5-7 سال ماندگاری دارد.  هزینه این روش با توجه به منطقه تحت درمان تعیین می شود.

 

مراحل کاشت مو

 (FUT) پیوند واحد فولیکولی یا نواری

کاشت مو به روش  FUT (Follicular Unit Transplantation)   روش جراحی لایه ای یا نواری است و یکی از اولین روش های کاشت موی طبیعی در دنیا است

در روش  FUT از بی حسی موضعی استفاده می شود و یک نوار مو از قسمت هایی از سر شما که هنوز مو دارد مانند پشت سر و دو طرف سر برداشته می شود. این بخش از سر به عنوان تامین کننده یا اهدا کننده نام دارد. سپس پزشک جراح   ، فولیکول های مو را در زیر میکروسکوپ به گروه های فردی یا گروه های کوچک تقسیم می کند و آنها را مانند روش استخراج واحد فولیکولیFUE  در محل های برش داده شده قرار می دهند.

جراح شما با روش  FUT می تواند هزاران فولیکول مو را در سر شما پیوند کند ، و شما در ازای هزینه ای که پرداخت می کنید دو برابر مو دریافت می کنید.

اشکال این روش این است که نسبت به روش های دیگر بیشتر تهاجمی است و یک جای زخم هم بر روی سر شما باقی می گذارد. هر چند که این جای زخم در زیر موهای شما پنهان است و دیده نمی شود.

عوارض این روش نیز مانند روش استخراج واحد فولیکولیFUE   اندک است و می توان گفت که تقریباً هیچ عوارض ای ندارد.  البته به علت وجود زخم درد و ناراحتی آن کمی بیشتر است و روند بهبودی در این روش حدود 4 هفته می باشد.

  • در روش پیوند واحد فولیکولی جراح از پوست پشت سر برشی را برمی دارد. این برش معمولاً چندین اینچ طول دارد.
  • قسمتی از پوست سر که برش خورده است با بخیه بسته می شود.
  • پس از آن جراح با استفاده از میکروسکوپ و چاقوی جراحی بخش جدا شده پوست سر را به قسمت های کوچک تقسیم می کند. وقتی که این موها در بخش مورد نظر کاشته می شوند ، موها ظاهرطبیعی پیدا می کند.

 

 (FUE) خارج کردن واحد فولیکولی

در روش   (FUE)خارج کردن واحد فولیکولی ، فولیکول های مو از طریق صدها تا هزاران برش کوچک پانچ بریده و از پشت سر برداشته می شوند. پس از آن :

1- جراح حفره های کوچکی با تیغ یا سوزن در ناحیه ای از سر شما که دریافت کننده پیوند مو است ایجاد می کند و گرافت ها را به آرامی در این حفره ها قرار می دهد.

2- در یک جلسه درمان ممکن است جراح صد ها یا حتی هزاران مو را پیوند دهد.

3- بعد از آن گرافت های سر شما برای مدت چند روز با گاز یا باند پانسمان و پوشانیده می شود.

جراحی کاشت مو ممکن است چهار ساعت یا بیشتر طول بکشد.  بخیه ها در حدود 10 روز بعد از جراحی برداشته می شود.

اگر میزان طاسی سرتان زیاد است ، برای اینکه همه سرتان با مو پوشیده شود ، ممکن است به سه یا چهار جلسه درمان کاشت مو نیاز داشته باشید.  جلسات چندین ماه به طول می انجامد تا هر پیوند به طور کامل بهبود یابد.

 

پیوند مو به روش پانچ یا FIT   

برای پیوند مو به روش پانچ ، پزشک شما ممکن است از یک ابزار ویژه لوله مانند ساخته شده از فولاد کربن تیز استفاده کند که پیوند های گرد را از سایت اهدا کننده خارج کرده و در سایت دریافت کننده قرار می دهد ،  پیوند در این روش معمولاً شامل خط موی پیشانی می شود.

برای انواع گرافت های دیگر، پزشک شما از یک اسکالپل برای حذف بخش های کوچک پوست مودار سر استفاده می کند که به بخش های کوچک تقسیم می شود و در حفره های کوچک یا شکاف های داخل پوست سر پیوند می شود.

هنگامی که پیوند انجام می شود ، پزشک  به طور مداوم   مقادیر کمی از محلول سالین را به پوست سر تزریق می کند تا بتواند قدرت مناسب پوست را حفظ کند.

سوراخ های سایت اهدا کننده ممکن است با بخیه بسته شوند.  برای پیوند پانچ ،  ممکن است تنها یک بخیه کافی باشد.  در روش های دیگر گرافت های یک جای بخیه خطی باقی خواهد ماند.  بخیه ها معمولاً در زیر موهای اطراف پنهان می شود.

 

مراقبت های بعد از کاشت مو

مراقبت های بعد از کاشت مو

  • از انجام کارهای سخت و ورزش کردن به مدت یک هفته پس از پیوند مو اجتناب کنید.
  • اجتناب از برداشتن وسایل سنگین برای 10 تا 14 روز پس از عمل.
  • اجتناب از سونای بخار و حمام آفتاب حداقل به مدت سه هفته.

 

شامپو برای موهای کاشته شده

هر شامپویی با کیفیت بالا به خوبی برای موهای پیوند زده شده کار خواهد کرد ، کافی است مطمئن باشید که شما موهای خود را با روش صحیح یعنی همانطور که پزشک تان توصیه کره است ، می شویید.

موهای پیوند شده درست مانند موهای طبیعی شما رشد می کنند و شما نیازی به استفاده از شامپوی خاص یا مواد شیمیایی برای حفظ تراکم آن نخواهید داشت.

 

عوارض کاشت مو

عوارض کاشت مو

عوارض جانبی ناشی از پیوند مو به طور معمول جزئی است و در عرض چند هفته از بین می رود.   این عوارض عبارتند از :

خونریزی

خونریزی پس از کاشت مو عوارض ای است که به ندرت اتفاق می افتد اما می تواند یکی از عوارض جانبی روش پیوند مو باشد. در حالی که خونریزی خفیف غیر قابل انتظار نیست و می تواند با یک فشار ساده متوقف شود ، خونریزی بیشتر ممکن است نیاز به بخیه داشته باشد.

عفونت

احتمال عفونت در محل کاشت مو وجود دارد.  البته این احتمال یک در هزاران است.  خوشبختانه  با تجویز آنتی بیوتیک ها می توان از بروز عفونت پیشگیری کرد.

ریزش مو به صورت موقت

ریزش مو یکی از عوارض جانبی رایج پیوند مو است.  موهای کاشته شده در مدت کوتاهی پس از پیوند دچار ریزش می شوند.  اما پس از مدتی مو دوباره رشد می کند. ریزش موها پیش از موعد نیز ممکن است اتفاق بیفتد.  البته ریزش مو دائمی نیست و موهای شما در عرض چند ماه مجدداً رشد می کنند.

خارش سر

خارش سر یکی از عوارض جانبی رایج پس از پیوند مو است. این عوارض جانبی ممکن است بعضی وقت ها به شدت بروز کند و علت اصلی خارش پس از کاشت مو تغییرات ایجاد شده در زیر پوست است و با شامپو کردن منظم از بین می رود.

با این حال اگر خارش بیش از حد معمول باشد به متخصص پوست خود مراجعه کنید.   روغن های مرطوب کننده مخصوصی نیز وجود دارند که به درمان این مشکل کمک می کنند.

تشکیل زخم

اگر شما مستعد ابتلا به آلرژی هستید ، زخم یکی از عوارض جانبی است که باید نگران آن باشید. ریزش مو بیشتر احتمال دارد در افرادی که از کاشت های نواری استفاده می شوند رخ دهد. و دیده شده است که برخی از بیماران به علل ژنتیکی بیشتر در معرض تشکیل زخم قرار دارند.  تشکیل زخم یکی از هزاران احتمال جراحی پیوند مو است که در افرادی که مستعد ابتلا به زخم ها قرار دارند مشاهده می شود.

تشکیل کیست  

کیست ها معمولاً زمانی تشکیل می شوند که  فولیکول های مو به پوست سر شما  آسیب می رسانند و به لایه های عمیق پوست فرو می روند. کیست ها معمولاً تومورهای کوچک و یا بزرگی هستند که اغلب خوش خیم می باشند.

با این حال ، نباید کیست ها را به حال خود رها کنید و به محض مشاهده کیست باید با پزشک مشورت کنید. در اغلب موارد ، کیست ها به خودی خود از بین می روند.

سکسکه کردن

با کمال تعجب سکسکه یک عوارض رایج از جراحی پیوند مو است. به طوری که 5 نفر از هر 100 نفر پس از عمل  کاشت مو به سکسکه مبتلا می شوند.  اگر چه علت سکسکه ناشناخته است ، اما می تواند از چند ساعت تا چند روز ادامه یابد.

درد

درد یک عوارض طبیعی پس از پیوند مو است. اگر چه درد کاشت مو قابل تحمل است و در اغلب موارد   بیماران نیازی به مصرف هیچ گونه داروی مسکن ندارند. اما به نظر می رسد برخی از افراد از داروهای ضد درد استفاده می کنند.  درد پس از کاشت مو موقتی است و در نهایت زمانی که پوست سر شروع به بهبود می کند ، از بین می رود.

تورم

تورم پس از کاشت مو به ندرت اتفاق می افتد اما در صورت بروز می تواند روی پیشانی و ناحیه اطراف چشم شما تأثیر بگذارد.  تورم ممکن است تا دو روز طول بکشد و در بعضی موارد (یک در صد) باعث کبودی اطراف چشم ها می شود.

بی حسی

بی حسی منطقه تحت درمان پس از کاشت مو اجتناب ناپذیر است. بی حسی معمولاً در ناحیه اهدا کننده رخ می دهد و ممکن است تا حدود 18 هفته طول بکشد. اگر پس از 18 هفته بی حسی پوست از بین نرود ،   باید با پزشک معالج خود مشورت کنید.

سایر عوارض

  • پوسته ای که در پوست سر یعنی همان جا که در آن موها برداشته یا کاشته شده اند شکل می گیرد ،
  • التهاب یا عفونت فولیکول های مو که به نام فولیکولیت شناخته می شود ،
  • موهای کاشته شده غیر طبیعی و کپه کپه به نظر می رسند.

 

مزایای کاشت مو  

مزایای کاشت مو

  • بهبود ظاهر افراد ،
  • کاشت مو یک درمان دائمی است ،
  • با پیوند مو طاسی از بین می رود ،
  • نیاز به مراقبت خاص ندارد ،
  • صرفه جویی در هزینه ،
  • یکی دیگر از مزایای جراحی پیوند مو این است که شما می توانید به موهای خود مدل بدهید.

 

کاندیدای مناسب پیوند مو چه کسی است؟

پیوند مو می تواند ظاهر و اعتماد به نفس شما را بهبود بخشد.  نامزدهای مناسب و ایده آل برای پیوند مو افرادی هستند که یکی از شرایط زیر را دارا می باشند :

  • مردان مبتلا به الگوی طاسی مردانه ،
  • زنانی که موهایی نازک دارند ،
  • هر کسی که بخشی از موهای خود را به علت سوختگی یا آسیب های سر از دست داده است.

 

پیوند مو برای چه کسانی مناسب نیست

  • زنان با ریزش موی شدید در سراسر پوست سر ،
  • افرادی که به اندازه کافی مو برای اهدا کردن و کاشت مو به قسمت دیگر پوست سر خود ندارند ،
  • افرادی که به زخم های کلئوئیدی مبتلا هستند که پس از آسیب دیدگی یا جراحی ایجاد می شود ،
  • افرادی که ریزش موهای آنها ناشی از مصرف داروهایی مانند داروهای شیمی درمانی است.

 

روابط جنسی پس از پیوند مو

پس از هر عمل یا جراحی تهاجمی از جمله پیوند مو، باید از فعالیت های شدید از جمله فعالیت جنسی اجتناب شود. به عنوان یک قانون 5 تا 7 روز قبل از عمل جراحی و حتی پس از آن ، شما باید از هر گونه فعالیتی که باعث نفس نفس زدن می شود ، دور بمانید. این مورد شامل بسیاری از فعالیت های قلبی – عروقی و یا فعالیت جنسی است.

فعالیت جنسی سنگین می تواند به دلیل فشار شدید  گرافت ها را از بین ببرد.

 

چه کسانی نباید کاشت مو انجام بدهند

اکثر مردان طاس هر چقدر هم که دارای اعتماد به نفس بالا باشند بازهم ترجیح می دهند موهای پرپشتی داشته باشند.  متاسفانه  ریزش مو با بالا رفتن سن مرتبط است و بنابراین برای اکثریت مردان ، زمانی که  به یک سن خاص می رسند ، اجتناب ناپذیر می باشد.

خبر خوب این است که امروزه روش های  بسیاری برای درمان ریزش مو و طاسی سر وجود دارد  که یکی از آنها عمل جراحی پیوند مو است.   اما عده ای از افراد هر چقدر هم که بی مو باشند ، نباید این عمل را انجام دهند.  این افراد عبارتند از :

  • بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون ،
  • افرد مبتلا به بیماری های پوستی و عفونی ،
  • مردان در سنین بین 18 تا 25 سال ،
  • افرادی که پوست آنها بیش از حد سفت است.

 

نتیجه دراز مدت کاشت مو چیست؟

رشد موهای سر درد افرادی که کاشت مو انجام داده اند و در مناطقی که پیوند مو انجام شده به طور معمول ادامه خواهد داشت.  حجم موهای جدید ممکن است با توجه به موارد زیر کمتر و یا زیاد تر باشد.

  • سفتی یا شلی پوست سر، و یا اینکه پوست سر شما چقدر نرم است ،
  • تراکم فولیکول ها در منطقه پیوند خورده ،
  • قطر موها یا کیفیت مو ،
  • فر بودن موها.

اگر پس از عمل کاشت مو داروهایی مانند ماینوکسیدیل یا فیناستراید را مصرف نکنید یا تحت لیزر درمانی با قدرت کم قرار نگیرید ، ممکن است ریزش موهای شما در مناطق درمان نشده پوست سر همچنان ادامه داشته باشد.

نتیجه نهایی عمل پیوند مو حداقل تا پنج تا شش ماه بعد قابل مشاهده نیست. در برخی از بیماران ، با توجه به رشد طبیعی موهای آنها دیدن نتایج ممکن است 18 ماه  طول بکشد.

 

بهترین متخصص کاشت مو

بهترین متخصص کاشت مو

اولین موردی که باید در انتخاب یک متخصص کاشت مو در نظر بگیریم تخصص پزشک است.  یک جراح کاشت مو باید  تخصص پوست یا جراحی پلاستیک باشد.

مزایای مراجعه به متخصص پوست این است که این پزشکان دوره­ های آموزشی لازم را گذرانده و   مهارت و توانایی تشخیص علت واقعی ریزش موها را دارند و گزینه درمانی مناسب راب رای شما انتخاب می کنند.

جراح کاشت مو باید شرایط زیر را دارا باشد :

  • دوره های لازم را گذرانده و آموزش دیده باشد ،
  • با تجربه و ماهر باشد ،
  • از جدید ترین ابزار کاشت مو استفاده کند ،
  • روش کاشت مو را مناسب با شرایط شما انتخاب کند ،
  • تیم پزشکی کارآزموده و با تجربه داشته باشد.

 

مهم است که نتیجه مورد انتظار خود را از عمل کاشت مو با جراح خود در میان بگذارید و انتظارات واقع بینانه از جراحی کاشت مو داشته باشید.  

محقق و مترجم : مینو شفیعی  minoo shafie

 

منبع لینک منبع لینک منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!