با علائم طاسی الگوی مردانه آشنا شوید | آیا درمان قطعی برای طاسی وجود دارد؟

تنها راه خداحافظی با طاسی ، کاشت مو است

برای مردان و زنان مبتلا به ریزش مو، تنها راه خداحافظی با طاس شدن ، کاشت مو است. چون وقتی پیوند مو انجام می شود ، مناطق آسیب دیده برای همیشه صاحب مو می شوند. آمار نشان می دهد که روش های پیوند مو میزان موفقیت بسیار بالایی دارند.

با علائم طاسی الگوی مردانه آشنا شوید | آیا درمان قطعی برای طاسی وجود دارد؟

با علائم طاسی الگوی مردانه آشنا شوید | آیا درمان قطعی برای طاسی وجود دارد؟

با علائم طاسی الگوی مردانه آشنا شوید | آیا درمان قطعی برای طاسی وجود دارد؟
با علائم طاسی الگوی مردانه آشنا شوید | آیا درمان قطعی برای طاسی وجود دارد؟

طاسی الگوی مردانه یا آلوپسی آندروژنیک رایج ترین نوع ریزش مو در مردان است.   بیش از 50 درصد از مردان بالای 50 سال تا حدودی تحت تأثير طاسی الگوی مردانه هستند.

 

علت طاسی الگوی مردانه چیست؟

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2023

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

یک علت طاسی الگوی مردانه ژنتیک یا داشتن سابقه خانوادگی طاسی است. تحقیقات نشان داده است که طاسی الگوی مردانه با هورمون های جنسی مردانه به نام آندروژن مرتبط است. آندروژن ها عملکرد های زیادی از جمله تنظیم رشد موها در بدن دارند.

هر تار موی سر شما یک چرخه رشد دارد.  با طاسی الگوی مردانه ، این چرخه رشد شروع به تضعیف می کند و فولیکول مو کوچک می شود.  و موهای کوتاه تر و نازک تر تولید می کند.  تا اینکه در نهایت ، چرخه رشد برای هر مو به پایان می رسد و هیچ موی جدید در جای خود رشد نمی کند.

طاسی الگوی مردانه ارثی معمولاً عوارض جانبی ندارد.  با این حال ، گاهی اوقات طاسی به علت مشکلات جدی مانند سرطان های خاص ، داروها ، بیماری های غده تیروئید و استروئیدهای آنابولیک ایجاد می شود.

در صورت ریزش مو پس از مصرف داروهای جدید یا زمانی که ریزش مو با سایر مشکلات سلامتی همراه است ، به دکتر مراجعه کنید.

پزشکان از الگوی ریزش مو برای تشخیص طاسی الگوی مردانه استفاده می کنند.  آنها ممکن است سابقه پزشکی شما را بررسی کنند و یا آزمایش هایی  برای از بین بردن برخی مشکلات بهداشتی و به منظور پیدا کردن علت آن مانند بیماری های قارچی پوست یا اختلالات تغذیه ای انجام دهند.

بعضی از بیماری ها ممکن است باعث ایجاد طاسی شود ، در حالی که با علائمی مانند بثورات ، قرمزی ، درد ، پوسته پوسته شده پوست سر، ریزش مو ، و یا الگوی غیر معمول ریزش مو همراه است.

بیوپسی پوست و آزمایش خون ممکن است برای تشخیص اختلالاتی که موجب ریزش مو می شوند ، ضروری باشد.

 

چه کسانی دچار طاسی الگوی مردانه می شوند؟

چه کسانی دچار طاسی الگوی مردانه می شوند؟
چه کسانی دچار طاسی الگوی مردانه می شوند؟

ممکن است طاسی الگوی مردانه در سال های نوجوانی شروع شود ، اما بیشتر در مردان بالغ اتفاق می افتد و این احتمال با بالا رفتن سن افزایش می یابد.  ژنتیک نقش مهمی در این میان ایفا می کند. مردان دارای بستگان نزدیک با طاسی الگوی مردانه در معرض خطر بیشتری هستند. این به ویژه هنگامی درست است که بستگان شان در خانواده مادری قرار دارند.

 

آیا موهای من هم می ریزد؟ 

اگر ریزش مو از دو طرف پیشانی و یا تاج سر شروع   شود ، ریزش موهای شما ممکن است به علت طاسی الگوی مردانه باشد.  موهای بعضی از مردان از یک نقطه شروع به ریزش می کند ، و در برخی دیگر به شکل حرف  “M” است.  در برخی از مردان ، ریزش مو به طور مداوم تا زمانی که تمام یا بیشتر مو از بین برود ، ادامه پیدا می کند.

 

تکنیک هایی برای مخفی کردن طاسی و ریزش مو

تکنیک هایی برای مخفی کردن طاسی و ریزش مو
تکنیک هایی برای مخفی کردن طاسی و ریزش مو

اگر ریزش موی شما به علت بیماری نیست ،  درمان پزشکی لازم نیست.  با این حال ، مردانی که از این موضوع ناراحت به نظر می رسند و دوست دارند موهای پری داشته باشند ، می توانید درمان های روتین برای ریزش مو را زیر نظر پزشک معالج خود انجام بدهند.

 

تغییر مدل مو

آنهایی که موهای شان کمتر ریخته ، می توانند با عوض کردن فرق سر و برعکس خواباندن موها خالی بودن سرشان را مخفی کنند.  از آرایشگر خود بخواهید با یک تغییر مدل موی خلاقانه ، کاری کند که موها پرتر به نظر برسند.

 

استفاده از کلاه گیس یا هرپیس

کلاه گیس می تواند ریزش مو را پوشش دهد.  هرپیس ها در سبک ها ، رنگ ها و بافت های مختلف هستند.  برای اینکه موهای مصنوعی شما طبیعی به نظر برسند ، کلاه گیسی را انتخاب کنید که شبیه موی اصلی شما باشد.  فروشندگان حرفه ای می تواند یک هرپیس مناسب برای شما انتخاب کنند تا ظاهر شما طبیعی به نظر برسد.

 

استفاده از کلاه گیس ویو

کلاه گیس ویو ، کلاه گیسی است که به موهای طبیعی شما می چسبد.  شما باید آنقدر مو داشته باشید که کلاه گیس را یا با بافت و یا با گیره به موهای خود وصل کنید.   مزیت کلاه گیس ویو این است که آنها همیشه در حین فعالیت هایی نظیر شنا ، دوش گرفتن و خوابیدن سر جای خود می مانند.

 

مینوکسیدیل (روگین )

دارو برای درمان طاسی الگوی مردانه
دارو برای درمان طاسی الگوی مردانه

مینوکسیدیل یا روگینMinoxidil (Rogaine)   یک دارو موضعی است که بر روی پوست سر استفاده می شود. مینوکسیدیل روند ریزش موها را آهسته می کند. و باعث تحریک فولیکول های مو برای رشد موهای جدید می شود.

دیدن نتایج مینوکسیدیل 4 ماه تا یک سال طول می کشد. هنگامی که مصرف دارو را متوقف می کنید ، دوباره موها شروع به ریزش می کنند.

عوارض جانبی احتمالی مرتبط با مینوکسیدیل عبارتند از : خشکی ، تحریک ، سوزش و پوسته شدن  پوست سر.

اگر هر یک از این عوارض جانبی زیر را تجربه کردید ، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید :

  • افزایش وزن ،
  • تورم صورت ، دست ها ، مچ پا ، یا شکم ،
  • مشکل در تنفس در هنگام دراز کشیدن ،
  • ضربان قلب سریع ،
  • درد قفسه سینه ،
  • تنفس دشوار.

 

فیناستراید Proscar) ، (Propecia  

فیناستراید Proscar) ، (Propecia یک داروی خوراکی است که باعث کاهش ریزش مو در برخی مردان می شود.  فیناستراید با مسدود کردن تولید هورمون مردانه که مسئول ریزش مو است ، کار می کند.

فیناستراید میزان موفقیت بیشتری نسبت به مینوکسیدیل دارد. هنگامی که شما مصرف فیناستراید را قطع کنید ، ریزش مو دوباره شروع می شود.

شما باید فیناستراید را سه ماه تا یک سال مصرف کنید تا اینکه نتایج آن را مشاهده کنید. اگر پس از یک سال موها رشد نکرد ، پزشک شما به احتمال زیاد توصیه می کند که مصرف دارو را متوقف کنید. عوارض جانبی فیناستراید شامل موارد زیر است:

  • افسردگی ،
  • خارش ،
  • راش ،
  • تاول ،
  • حساسیت پستان ها ،
  • بزرگ شدن پستان ها ،
  • تورم صورت یا لب ها ،
  • انزال دردناک ،
  • درد در بیضه ها ،
  • مشکل در نعوظ.

یکی از عوارض جانبی فیناستراید ، اگرچه نادر است ، این است که می تواند سرطان سینه ایجاد کند. شما باید هر گونه درد سینه یا وجود توده را فوراً توسط پزشک بررسی کنید.

فیناستراید ممکن است بر روی آنتی ژن های اختصاصی پروستات (PSA) مورد استفاده برای غربالگری سرطان پروستات ، تأثیر بگذارد.  این دارو باعث کاهش سطح PSA  کمتر از حد نرمال می شود. هر گونه افزایش سطح PSA هنگام مصرف فیناستراید باید برای سرطان پروستات مورد بررسی قرار گیرد.

 

روش دائمی برای درمان طاسی :  کاشت مو  

روش دائمی برای درمان طاسی :  کاشت مو
روش دائمی برای درمان طاسی : کاشت مو

کاشت مو روش تهاجمی برای ریزش مو است.  پیوند مو با حذف موهای یک ناحیه از پوست سر که رشد موی فعال دارند و انتقال آنها به قسمت های بدون موی  پوست سر انجام می شود.

درمان های متعدد اغلب لازم است ، و این روش خطر ابتلا به آلرژی و عفونت را به همراه دارد. مزایای پیوند مو این است که طبیعی و دائمی است.

برای مردان و زنان مبتلا به ریزش مو، .  چون وقتی  پیوند مو انجام می شود ، مناطق آسیب دیده برای همیشه صاحب مو می شوند. آمار نشان می دهد که روش های پیوند مو میزان موفقیت بسیار بالایی دارند.

 

مشاوره با روانشناس

مشاوره با روانشناس
مشاوره با روانشناس

طاس شدن سر یک تغییر بزرگ استد. شما ممکن است در پذیرش ظاهر خود مشکل داشته باشید. در صورت وجود اضطراب ، اعتماد به نفس پایین ، افسردگی یا سایر مشکلات عاطفی به دلیل ریزش مو  باید با یک روانشناس مشاوره کنید.

 

آیا می توان از ریزش مو جلوگیری کرد؟

روش پیشگیری از ریزش مو در مردان شناخته شده نیست.  نظریه این است که استرس باعث افزایش میزان تولید هورمون های جنسی در بدن می شود. شما می توانید با شرکت در فعالیت های آرامش بخش مانند پیاده روی ، گوش دادن به موسیقی آرام ، و لذت بردن از زندگی ، استرس خود را کاهش دهید.

محقق و مترجم : مینو شفیعی minoo shafie

 

منبع لینک منبع لینک منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!