مزوتراپی موی سر چیست و چگونه انجام می شود؟

راهنمای کامل مزوتراپی موی سر

مزوتراپی موی سر یکی از روش‌های درمانی تقویت مو است که می‌تواند همراه با دیگر درمان‌های ریزش مو یا به تنهایی استفاده شده و تاثیرات بسیار خوبی داشته باشد. در این مقاله می‌خواهیم هر آنچه که لازم است در مورد مزوتراپی بدانید را بررسی کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

علل ریزش مو

علل ریزش مو

ریزش مو یکی از شایع‌ترین مشکلات پوست و مو در دنیا است. دلایل این مشکل متنوع هستند. گاهی از مسائل ژنتیکی نشأت می‌گیرند و گاهی هم ناشی از بیماری‌ها و اختلالات مختلف‌اند؛ به همین دلیل داروهای موجود برای همه‌ی افراد موثر نیستند. درمان روتین ریزش مو استفاده از ماینوکسیدیل موضعی و داروی خوراکی فیناستراید است. این دو برای نیمی از مصرف‌کنندگان تا حد خوبی موثرند و در نیمی دیگر، تاثیر چندانی ندارند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2023

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

فیلم مزوتراپی مو

مزوتراپی چیست؟

مزوتراپی به طیف وسیعی از درمان‌های تزریقی با حداقل تهاجم گفته می‌شود که کاربردهای بسیاری دارند. از جمله کاربردهای مزوتراپی می توان به درمان لک، روشن سازی و جوانسازی صورت اشاره کرد. در مزوتراپی موی سر، ترکیبی از مواد مختلف تقویتی به درون پوست تزریق می‌شود. این مواد شامل عصاره‌های گیاهی، داروهای مختلف، ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها، فاکتورهای رشد و دیگر عواملی هستند که می‌توانند به درمان آلوپسی (ریزش مو یا طاسی) کمک کنند.

مزوتراپی موی سر چگونه انجام می شود؟

مزوتراپی مو با عنوان های «Mesohair» یا «Mesoplasty» هم شناخته می‌شود. پس اگر این عبارات را شنیدید، بدانید که منظور همان مزوتراپی مو است. مزوتراپی از دو واژه‌ی «مزو» به معنی میانی و «تراپی» به معنی درمان تشکیل شده است. پس در مزوتراپی موی سر، هدف تزریق دارو به لایه‌ی میانی پوست یا همان درم است که توسط سلول‌های بنیادی مزودرمی ساخته شده است. پس مزوتراپی یعنی درمان لایه‌ی میانی پوست

درم یا لایه‌ی میانی پوست، از بافت پیوندی تشکیل شده که شامل رشته‌های کلاژن، رشته‌های الاستین و هیالورونیک اسید است. این بخش باعث انعطاف‌ پذیری پوست شده و حاوی انواع و اقسام ساختارهای مهم پوستی است. یکی از این ساختارها فولیکول مو است. فولیکول شامل ۲۰ نوع سلول مختلف است که یک یا چند پیاز مو را در بر می‌گیرد. پیاز مو هم محلی است که تارهای موی ما ساخته می‌شوند، رشد می‌کنند و از سطح پوست بیرون می‌آیند. بخشی از تار مو که ما می‌بینیم، ساقه‌ی مو نام دارد.

در مزوتراپی مو با استفاده از سرنگ، داروها و ترکیبات خاصی به لایه‌ی درم تزریق می‌شود. چون پیاز مو در این لایه قرار دارد و اگر بخواهیم به شکلی موثر ترکیبات ترمیم‌کننده را به آن برسانیم، باید آن‌ها را مستقیماً به این لایه بفرستیم. داروهای موضعی مانند ماینوکسیدیل معمولاً نمی‌توانند به خوبی از اپی درم عبور کنند؛ لذا تاثیر کمتری نسبت به مزوتراپی مو دارند.

کاربردهای درمانی مزوتراپی

مزوتراپی در ۵۰ سال گذشته مورد اقبال بسیاری از پزشکان و متقاضیان روش‌های جوانسازی و زیباسازی پوست قرار گرفته‌ است.
مزوتراپی بسته به نوع داروها و مواد استفاده شده در آن می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. از جمله کاربردهای مزوتراپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان سلولیت
  • از بین بردن چربی‌های موضعی (مزوتراپی لاغری)
  • جلوگیری از ریزش مو و درمان آلوپسی
  • جوانسازی پوست (برطرف کردن چین و چروک‌ها، سفت کردن پوست و لیفت)
  • درمان لک‌های پوستی (مزوتراپی صورت)
  • اصلاح انحناهای سطحی (کانتور) بدن
  • برطرف کردن جای زخم و اسکار

درمان ریزش مو

درمان ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه

مهم‌ترین کاربرد مزوتراپی موی سر، درمان ریزش مو با الگوی مردانه یا زنانه است، اما در واقع هیچ نتایج ثابت شده ای در این موضوع وجود ندارد. با وجود نبود نتایج ثابت شده در مورد درمان ریزش موی ارثی اما به هر حال توسط برخی پزشکان تجویز می شود.

از مزوتراپی می‌توان به عنوان درمان پیشتیبان یا مکمل، همزمان با سایر روش‌های درمانی ریزش مو استفاده کرد. بیشتر متقاضیان مزوتراپی افرادی هستند که از دو داروی مهم ریزش مو، یعنی مایندوکسیدیل و قرص فیناستراید استفاده می‌کنند و می‌خواهند نتایج بهتری بگیرند. البته مزوتراپی موی سر به تنهایی هم می‌تواند نقش موثری در جلوگیری از ریزش مو و بهبود کیفیت مو داشته باشد.

آلوپسی آندروژنی چیست؟

در گذشته به ریزش مو با الگوی مردانه یا زنانه، آلوپسی آندروژنی می‌گفتند. عوامل ارثی و هورمون‌های آندروژنی (مانند تستسترون) تاثیر زیادی بر این شکل ریزش مو دارند. همان طور که می دانید علاوه بر هورمون‌ها، عوامل ژنتیکی و محیطی هم می‌توانند تاثیر چشمگیری بر آلوپسی آندروژنی داشته باشند. استرس، کمبود مواد مغذی، کمبود سایر هورمون‌های بدن، اختلالات ناشناخته‌ی خونرسانی و بسیاری عوامل دیگر هم بر آلوپسی آندروژنی موثرند. به همین دلیل داروهای ماینوکسیدیل و فیناستراید که عملکرد اصلی‌شان مهار هورمون‌های آندروژنی است، برای تمام افراد جواب نمی‌دهند. تنها در ۴۰ تا ۶۰ درصد از مصرف‌کنندگانِ این دو دارو، بهبود وضعیت موها مشاهده می‌شود. حال این اثر می‌تواند به شکل قطع ریزش مو، افزایش رشد موها یا بهبود کیفیت و ضخامت‌ تارهای مو باشد.

سایر روش های درمان ریزش مو

در این صورت باید به سراغ روش‌های درمانی دیگر بروید. مصرف مکمل‌های ویتامینی، روش PRP، نوردرمانی و در نهایت یکی از بهترین روش‌های درمانی یعنی مزوتراپی موی سر می‌توانند تاثیر چشمگیری در بهبود وضعیت ریزش موی شما داشته باشند.

کاندیدای مناسب مزوتراپی مو

به جز آلوپسی آندروژنی، انواع دیگری از ریزش مو مثل تلوژن افلوویوم (ریزش موی بعد از بارداری )، ریزش موی ناشی از استرس و آلوپسی آره‌آتا (ریزش موی سکه‌ای) هم وجود دارد که از مزوتراپی موی سر می‌توان برای درمان آن‌ها استفاده کرد.

مزوتراپی برای چه کسانی جواب نمی‌دهد؟

  • افرادی که از ریزش موی ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای (مثل سفلیس) رنج می‌برند.
  • افرادی که به بیماری‌های دیابت، هپاتیت، هموفیلی، ایدز و … دچار هستند.
  • اگر علت ریزش مو مصرف داروهایی خاص مانند داروهای شیمی‌درمانی باشد، باید بعد از اتمام دوره‌ی درمان برای مزوتراپی اقدام کنید.
  • در مردان بالای ۴۰ سال یا افرادی که از طاسی‌های آندروژنی شدید رنج می‌برند، نتایج کمتری مشاهده می شود.
  • خانم‌های بالای ۶۰ سال یا افرادی که از طاسی‌های آندروژنی شدید رنج می‌برند.
  • کسانی که به دلیل مشکلات ژنتیکی، جنس موی خوبی ندارند.
  • خانم‌های باردار

فواید مزوتراپی مو

اثرات و فواید مزوتراپی مو

مزوتراپی برلایه‌های مختلف پوستی مانند اپی‌درم، لایه میانی و بافت پیوندی و همچنین سیستم گردش خون، سیستم ایمنی و سیستم عصبی-حسی ناحیه‌ی تزریق اثر می‌گذارد. برای بسیاری از انواع آلوپسی، مزوتراپی مو درمانی موثر و اثبات شده است. اثرات مزوتراپی را می‌توان در فهرست زیر خلاصه کرد:

  • بهبود خونرسانی: در بسیاری از محلول‌های مزوتراپی، داروهای اتساع دهنده‌ی عروق وجود دارد که موجب افزایش گردش خون بافتی می‌شود.
  • غذارسانی به بافت پوست و فولیکول‌ها: در ترکیب داروی تزریقی مزوتراپی از انواع ویتامین‌ها، آمینواسیدها و مواد معدنی استفاده می‌شود.
  • جلوگیری از فرآیند تحلیل رفتن فولیکول‌ها: باعث افزایش قدرت و بهبود حالت موها می‌شود.
  • روشی موثر برای درمان ریزش مو و ترمیم موهای آسیب دیده بدون نیاز به جراحی
  • بهبودی سریع، بدون داشتن دوره‌ی ریکاوری یا نقاهت
  • تقریباً بدون درد و بدون نیاز به بی‌هوشی
  • عوارض جانبی و خطرات بسیار محدود
  • بدون نیاز به مراقبت‌های خاص
  • مفید برای بهبود نتایج کاشت مو: از مزوتراپی برای کاشت مو می‌توان در سه حالت استفاده کرد:
    • قبل از کاشت: برای بهبود خونرسانی به پوست سر
    • بلافاصله بعد از کاشت: برای درمان ادم یا ورم
    • مدتی بعد از کاشت: برای التیام بهتر زخم‌ها و همچنین تقویت گرافت‌ها

کوکتل چیست؟

به داروی ترکیبی که در مزوتراپی به دورن پوست تزریق می‌شود، کاکتیل یا کوکتل می‌گویند. برای تهیه‌ی این محلول از انواع و اقسام مواد مختلف استفاده می‌شود که هر کدام تاثیرات مفیدی بر پوست و فولیکول‌های مو می‌گذارند. ترکیب کوکتل مزوتراپی مو به شرایط و وضعیت موهای شما بستگی دارد و توسط پزشک متخصص تعیین می‌شود.

محلول مزوتراپی

مواد تشکیل دهنده‌ی محلول مزوتراپی

  • داروهای اتساع دهنده‌ی عروق: باعث افزایش خونرسانی به ناحیه‌ی درمان می‌شوند. داروهایی مانند بوفلومدیل، پنتوک‌سیفیلین و میانوکسیدیل در این گروه جای می‌گیرند.
  • ویتامین‌ها: انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین B5 که باعث افزایش تقسیم سلولی و بهبود بافت پوستی می‌شود، ویتامین H (بیوتین) که کمبود این ویتامین می‌تواند باعث ریزش مو و پوسته پوسته شدن پوست شود، ویتامین C و ویتامین A که باعث تحریک تولید کلاژن می‌شوند.
  • مواد معدنی: برخی از مواد معدنی موجود در محلول‌های مزوتراپی شامل مس، روی (زینک)، سلنیوم، فسفر، منیزیم و… است.
  • داروهای مغذی: سیلیکون یکی از این مواد است که به طور طبیعی و به فراوانی در تارهای موی ما وجود دارد. در سنین بالا، موها دچار کمبود سیلیکون شده و گفته می‌شود که این اتفاق یکی از دلایل ریزش مو است.
  • داروهای بی‌حسی موضعی: مانند لیدوکائین یا پروکائین که در بیشتر محلول‌های مزوتراپی استفاده می‌شود. پروکائین با این که یک داروی بی‌حسی و ضد التهابی است، تاثیر زیادی بر جلوگیری از ریزش مو دارد.
  • داروهای هورمونی: یکی از عوامل موثر بر ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه، هورمون‌های آندروژنی هستند. برای همین گاهی در محلول مزوتراپی مو از مهارکننده‌های این هورمون‌ها مانند فیناستراید یا سیپروترون استات استفاده می‌شود.
  • کلسی‌تونین: این ماده یکی از هورمون‌های طبیعی بدن ماست و باعث بهبود خونرسانی به بافت‌ها می‌شود. همچنین در تغذیه فولیکول‌ها و بافت پوستی نقش دارد.
  • آمینواسیدها

آیا همه‌ی موادی که گفتیم در مزوتراپی استفاده می‌شوند؟

خیر. محلول‌های مزوتراپی بسته به علت استفاده، شرایط شما و همچنین جنسیت متقاضی، تنظیم می‌شوند. مثلاً یکی از پرمصرف‌ترین ترکیب‌ها شامل لیدوکائین، بوفلومدیل (داروی گشاد کننده عروق)، سیلیکون و مولتی‌ویتامین‌ها است. انتخاب مواد تشکیل دهنده و درصد هرکدام در محلول مزوتراپی موی سر برعهده‌ی پزشک است.

اقدامات قبل از مزوتراپی موی سر

  • شب قبل یا صبح روز مراجعه به کلینیک موهای خود را بشویید.
  • چند روز قبل از مزوتراپی داروهایی مانند آسپرین و داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن مصرف نکنید. همچنین اگر از داروهای ضد انعقادی یا رقیق‌کننده‌ی خون استفاده می‌کنید، حتماً در مورد مصرف آن‌ها پیش از جلسه‌ی درمانی با پزشک مشورت کنید.
  • از مواد تقویت‌ کننده، داروهای مراقب مو، مواد حالت دهنده و… تا حداقل ۲۴ ساعت قبل از درمان استفاده نکنید. (این توصیه را تا ۲۴ ساعت بعد از جلسه‌ی درمانی نیز رعایت کنید)
  • برای مزوتراپی موی سر، نیازی به ضد عفونی کردن پوست سر نیست. اگر بر روی پوست زخم یا عفونتی وجود داشته باشد، از الکل ۷۰ درصد یا بتادین برای ضد عفونی کردن ناحیه‌ استفاده می‌شود.

مزوتراپی مو با دستگاه مزوگان

تزریقات مزوتراپی با استفاده از سوزنی مشابه با سوزن انسولین و به صورت دستی یا با استفاده از دستگاهی به نام «مزوگان» صورت می‌گیرد. این که تزریقات به شکلی دستی انجام شوند یا با استفاده از مزوگان، به انتخاب پزشک بستگی دارد و هردو تکنیک‌های خوبی هستند.
سوزن تا حدود ۱ میلی‌متر به درون پوست نفوذ کرده و محلول درمانی را مستقیماً به درون لایه‌ی میانی پوست تزریق می‌کند. محلول یا کوکتل مزوتراپی مو حاوی آمینواسیدها، ویتامین‌ها، ماینوکسیدیل، داروهای مهارکننده‌ی هورمون‌های آندروژنی و فاکتورهای مختلف رشد است که باعث احیای فولیکول‌ها و افزایش رشد موها می‌شوند.

مراقبتهای بعد از مزوتراپی مو نی نی سایت

مراقبت‌های بعد از مزوتراپی مو نی نی سایت

  • تا ۲۴ ساعت بعد از جلسه‌ی درمانی از ماینوکسیدیل، داروهای تقویت مو، مواد آرایشی و حالت دهنده‌ها استفاده نکنید.
  • تا ۸ ساعت بعد از مزوتراپی سر خود را نشویید و دوش نگیرید. از روز سوم می‌توانید حمام بروید. در هفته‌ی اول بیش از ۱۵ دقیقه در حمام نمانید و از آب گرم استفاده نکنید. این موارد می‌توانند باعث کبودی شوند.
  • تا دو روز بعد از جلسه‌ی درمانی ورزش نکنید. ورزش باعث تعریق و خروج محلول مزوتراپی از پوست می‌شود.
  • آب و مایعات فراوان بنوشید.
  • اگر در پوست خود برآمدگی‌هایی مشاهده کردید، احتمالاً به این معنی است که نسبت به محلول مزوتراپی حساسیت داشته‌اید. در این صورت با پزشک خود تماس بگیرید.

نتایج مزوتراپی

در ۹۰ درصد از مراجعین بعد از ۴ جلسه‌ی درمانی ریزش مو متوقف می‌شود و بعد از ۳ ماه شاهد رشد دوباره‌ی موهای خود خواهید شد. معمولاً مزوتراپی برای مراجعین جوان‌تر، موثرتر است.

تعداد جلسات مزوتراپی مو

تعداد جلسات و برنامه‌ی درمانی کاملاً به شرایط شما بستگی دارد و بعد از معاینه پزشک تعیین می شود. در افراد با الگو و دلیل ریزش مو تعداد جلسات متفاوت است و بین ۸ تا ۱۵ جلسه متغیر است. با یک بار مزوتراپی هیچ ریزش مویی درمان نمی شود. بنابراین دوره مزوتراپی باید کامل و بصورت صحیح انجام شود.
در بیشتر مراجعه کنندگان یک بار در هفته برای ماه اول، سپس ۲ هفته یکبار برای یک ماه دیگر و در نهایت ماهی یکبار در ۲ ماه بعدی مزوتراپی انجام می شود. در این حالت به طور کلی ۸ جلسه‌ی درمانی دریافت می‌کنید.

هزینه مزوتراپی موی سر

هزینه‌ی مزوتراپی مو با توجه به برند آن مزوتراپی درماهیل با فرمول انگلیس ساخت کره یا رویتاکر فرانسوی متفاوت است. قیمت تمام شده به تعداد جلسات درمانی، دوز داروی تزریقی، ترکیب محلول مزوتراپی و مواردی از این دست بستگی دارد. در جلسه‌ی مشاوره تمامی نکات مهم برای شما توضیح داده خواهد شد و پزشک با معاینه‌ی پوست سر شما، تعداد جلسات، تزریق‌ها و هزینه‌ی دقیق را به شما اعلام می‌کند.

آیا مزوتراپی مو درد دارد؟

مزوتراپی مو معمولاً دردی ندارد. اگر از سوزن می‌ترسید، می‌توان از دستگاه‌های بدون سوزن برای تزریقات استفاده کرد که البته تاثیر کم‌تری دارند. درون محلول مزوتراپی از داروی بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود؛ اما اگر آستانه درد شما بسیار پایین باشد، می‌توان از داروهای بی‌حسی دیگر هم استفاده کرد.

عوارض مزوتراپی موی سر

در مورد مزوتراپی مو تاکنون شاهد عوارض خاصی نبوده‌ایم. به طور کلی مزوتراپی مو یکی از موثرترین و ایمن‌ترین روش‌های درمان ریزش مو است.
گاهی پوست سر دچار التهاب شده و ناحیه‌ی تحت درمان به محلول مزوتراپی واکنش نشان می‌دهد. این عوارض نادر هستند و معمولاً خیلی زود برطرف می‌شوند. در صورت نیاز، پزشک ترکیب محلول مزوتراپی را تغییر خواهد داد که دیگر دچار این واکنش منفی نشوید.

آیا مزوتراپی در درمان ریزش موی ارثی موثراست؟

مزوتراپی و پی آر پی برای درمان ریزش موی ارثی تاثیر چندانی  ندارد، اما روند ریزش مو را کندتر می کند. راهکاری برای جلوگیری و درمان قطعی ریزش موی ارثی و هورمونی وجود ندارد، اما استفاده از داروهایی مانند ماینوکسیدیل و یا داروهای آنتی آندروژن می تواند ریزش مو را کنترل کرده و کمی روند آن را کندتر کند. البته استفاده از هر دارویی نیازمند معاینه و تجویز توسط پزشک متخصص است. جهت درمان ریزش موی ارثی چون برگشت پذیر نیست، کاشت مو پیشنهاد می شود.

بهترین مرکز مزوتراپی مو در تهران

در شهر تهران کلینیک های متعددی هستند که خدمات مربوط به مزوتراپی موی سر را ارائه می دهند. اما بهتر است بدانید که تمامی آن ها از تخصص، مهارت و تجربه مورد نیاز در این زمینه برخوردار نیستند.
بدیهی است که اگر خواستار دستیابی به نتیجه دلخواه خود هستید، باید بهترین کلینیک مزوتراپی مو را انتخاب نمایید.
در مرکز زیبایی پوست و مو شریعتی مزوتراپی با بهترین مواد و بهترین متد و تکنولوژی روز دنیا توسط متخصصان مجرب در زمینه پوست و مو انجام می شود. این مرکز خدمات خود را تضمین شده ارائه می دهد و مهم ترین هدف رضایت مراجعین خود می باشد. همچنین از بهترین برندهای مزوتراپی استفاده می نماید.
اگر از کم پشتی و ریزش مو رنج می برید همین حالا برای رزرو وقت اقدام کنید.

دریافت نوبت برای مشاوره رایگان

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!