چرا و چه موقع موهای مردها می ریزد؟ بهترین مرکز کاشت مو کجاست؟

جراحی کاشت مو یک روش دائمی برای درمان طاسی است. 

اگر می خواهید ریزش موهای خود را به حداقل برسانید و تا حد ممکن از موهای خود محافظت کنید ، درک این مسئله که این عوامل روی شما چه تأثیری دارند ، بسیار حیاتی است.

نقش ژنتیک در ریزش مو

چرا و چه موقع موهای مردها می ریزد؟ بهترین مرکز کاشت مو کجاست؟

چرا و چه موقع موهای مردها می ریزد؟ بهترین مرکز کاشت مو کجاست؟
چرا و چه موقع موهای مردها می ریزد؟ بهترین مرکز کاشت مو کجاست؟

آیا تا کنون پیش آمده که دست به موهای تان بکشید و دست تان پر از مو بشود؟ در این صورت شما تنها کسی نیستید که این اتفاق برای تان پیش آمده.

تقریباً دو سوم از مردان آمریکایی تا سن 35 سالگی ریزش مو را تجربه می کنند و بیش از 80 درصد آنها تا 50 سالگی با طاسی روبرو می شوند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2023

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

 

دلایل ریزش مو چیست؟

ریزش مو به دلایل مختلفی اتفاق می افتد.  بعضی اوقات استرس ناشی از کار یا زندگی شخصی  تنها علت ریختن موهای شماست. در موارد دیگر ، داروها می توانند باعث ریختن زودرس موها شده  و اثرات طاسی الگوی مردانه را بدتر کنند.

بیشتر اوقات ریزش مو در مردان در اثر عوامل ژنتیکی و هورمونی ایجاد می شود.  

در زیر ، مهم ترین دلایل طاسی مردان و مؤثرترین راه های مقابله با هر علت ریزش مو را ذکر کرده ایم.  اگر متوجه شده اید که موهای شما شروع به ریختن کرده و یا موهای تان نازک شده اند ، یک فرصت خوب است که بتوانید علت اصلی ذکر شده در زیر را پیدا کنید.

مقاله در باره هزینه کاشت مو را اینجا بخوانید

نقش ژنتیک در ریزش مو

نقش ژنتیک در ریزش مو
نقش ژنتیک در ریزش مو

در بیشتر موارد طاسی مردان ناشی از عوامل ژنتیکی است.  در درجه اول حجم هورمون های مردانه که در بدن شما تولید می شود و دوم اینکه موهای شما به این هورمون ها حساس و آسیب پذیر هستند.

این نوع ریزش مو به عنوان طاسی الگوی مردانه ( آلوپسی آندروژنیک) شناخته می شود و این چیزی است که اکثر مردان در برخی از مراحل زندگی تجربه می کنند.

بعضی اوقات ریزش مو نتیجه تغییرات هورمونی در دوره بلوغ است.  که معمولاً در اوایل تا اواسط دهه 20 اتفاق می افتد ، و با طاسی الگوی مردانه فرق دارد.  ریزش مو بعد از بلوغ معمولاً فقط روی خط مو تأثیر می گذارد و برای اکثر آقایان چیزی نیست که نگران آن باشند.

طاسی الگوی مردانه هم ژنتیکی و هم هورمونی است.  فولیکول موهای برخی از افراد نسبت به هورمون دی هیدروتستوسترون یا “DHT” ، یک هورمون استروئیدی مردانه طبیعی ،  حساس تر است.

برای افرادی که فولیکول های موهای شان نسبت به DHT حساس است ، حتی مقادیر طبیعی این هورمون می تواند منجر به کوچک شدن فولیکول های مو و در نهایت عدم رشد آنها شود و الگوی مویی به شکل نعل اسب ایجاد کند که برای آقایان نرمال است.

همه افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد طاسی الگوی مردانه هستند ، کاملاً طاس نخواهند شد.  ریزش موی ژنتیکی مردان می تواند خود را با نشانه هایی مانند مانند ریزش مو در گیجگاه ها آغاز کند.

خوشبختانه درمان طاسی الگوی ژنتیکی مردانه آسان و مقرون به صرفه است. شما می توانید دی هیدروتستوسترون را هم به صورت موضعی و هم با استفاده از گزینه های دارویی مانند فیناستراید ، مینوکسیدیل و شامپوهای موضعی مسدود کنید تا از ریزش بیشتر مو جلوگیری کنید.  جراحی کاشت مو یک روش دائمی برای درمان طاسی است.

مقاله در باره بهترین متخصص کاشت مو را اینجا بخوانید

نقش استرس در ریزش مو

نقش استرس در ریزش مو
نقش استرس در ریزش مو

استرس یک مشکل جدی برای سلامتی است که می تواند همه چیز را از سیستم ایمنی بدن گرفته تا ضخامت موهای شما تحت تأثیر قرار دهد.

اگر ساعات طولانی کار کرده اید ، یا در محیط  استرس زا کار می کنید ، این احتمال وجود دارد که استرس ناشی از شغل بتواند تأثیر منفی بر روی خط موهای شما بگذارد.

ریزش موی مرتبط با استرس همچنین می تواند ناشی از استرس در زندگی شخصی شما باشد ، خواه از طرف دوستان و اعضای خانواده یا یک رابطه مشکل ساز….

داده های پزشکی نشان می دهد که استرس می تواند به سه نوع ریزش مو منجر شود :

نوع اول :  تلوژن افلوویوم . منجر به ورود فولیکول های مو به دلیل سطح هورمون استرس بدن به مرحله استراحت می شود.
این موها بلافاصله از بین نمی روند ، اما می توانند در طی چند هفته بعد از افزایش هورمون های استرس بریزند. اغلب به علت موارد روزمره مانند برس زدن موها یا شستن با شامپو اتفاق می افتد.
نوع دوم : ریزش موهای مرتبط با استرس ، آلوپسی اره اتا است. این یک بیماری سیستم ایمنی است که باعث می شود سیستم ایمنی بدن شما به فولیکول های مو حمله کند.  در نتیجه ریزش موها بسیار سریع است که معمولاً (اما نه همیشه) به مرور زمان رشد می کند.
آلوپسی آره اتا نادر است و معمولاً نتیجه استرس شدید است.  اگر ماه ها در محیط کار یا زندگی در معرض استرس شدید باشید ،  به بیماری آلوپسی اره اتا دچار می شوید.
جالب اینجاست که چون آلوپسی آره اتا یک وضعیت سیستم ایمنی بدن است ، حتی می تواند باعث ریزش موهای پشت سر شما که معمولاً تحت تأثیر طاسی الگوی مردانه قرار نمی گیرد ، بشود.
نوع سوم :  ریزش موی مرتبط با استرس ، تریکوتیلومانیا است.  این یک اختلال جدی است که به عنوان اختلال کندن مو نیز شناخته می شود.  افراد مبتلا به تریکوتیلومانیا تمایل شدید به کندن موهای خود دارند و در نتیجه لکه های طاسی و ریزش مو روی پوست سر و یا بدن مثل ابروها ایجاد می شود.
وقتی که ریزش مو با استرس هورمونی یا ژنتیکی ربطی نداشته باشد ، هیچ راه حلی برای درمان آن  وجود ندارد.  در بیشتر اوقات ، بهترین راه حل کاهش سطح استرس یا تغییر در شیوه زندگی ، کمک های روانپزشکی یا استفاده از داروها برای درمان استرس است.

 

نقش رژیم غذایی در ریزش مو

نقش رژیم غذایی در ریزش مو
نقش رژیم غذایی در ریزش مو

اگر شما از نظر ژنتیکی مستعد ریزش مو یا استرس بیش از حد نیستید ، اما موهای تان می ریزد یا کم پشت شده است ،  رژیم غذایی می تواند علت ریزش موها باشد.

رژیم های غذایی خاص ، به ویژه رژیم هایی که به مقدار کم ویتامین و مواد معدنی دارند ، می توانند به طور موقت باعث ریزش موهای شما بشوند.  به عنوان مثال فقرآهن می تواند باعث ریزش مو بشود.

اکثر کارشناسان موافق هستند که رژیم غذایی سرشار از پروتئین ، آهن ، اسیدهای چرب امگا 3 ، روی و سلنیوم نقش اصلی در کمک به رشد کامل موها و سلامت آنها دارد.  چندین ویتامین دیگر نیز نقش عمده ای در سلامت مو دارند.

اگر شما گیاهخوار هستید ، مهم است که مصرف آهن را در اولویت قرار دهید. مطالعات پزشکی نشان می دهد که گیاهخواران برای جلوگیری از کمبود آهن و اثرات احتمالی آن بر رشد مو ، باید حدود 1.8 برابر بیشتر از گوشت خواران آهن مصرف کنند.

 

نقش داروها در ریزش مو

نقش داروها در ریزش مو
نقش داروها در ریزش مو

داروها ، به ویژه آنهایی که باعث افزایش سطح هورمون های استرس یا آندروژن ها در بدن شما می شوند ، می توانند گاه به ریزش موی سر منجر شوند.

اکثر داروهای بدون نسخه باعث ریزش مو نمی شوند ، بسیاری از داروهای تجویزی رایج می توانند بر سلامتی مو تأثیر منفی بگذارد و در بعضی موارد می تواند منجر به ریزش موقت یا دائمی مو شود.

این داروها عبارتند از :

  • رتینوئیدها ، که برای درمان آکنه و سایر موارد پوستی استفاده می شوند ، گاهی اوقات می توانند باعث ریزش مو شوند. رتینوئیدهایی که معمولاً برای بیماران تجویز می شوند عبارتند از ایزوترتینوئین ، که به طور گسترده ای با نام های Accutane و tretinoin شناخته می شود ، که به عنوان Retin-A فروخته می شود.
  • ضد افسردگی ها ، که می توانند باعث ایجاد تلوژن افلوویوم ناشی از استرس یا ریزش مو شوند.
  • داروهای تیروئید ، که در موارد نادری ممکن است باعث ریزش مو به دلیل فشار بیش از حد تیروئید شود.
  • استروئیدها ، از جمله تستوسترون و استروئیدهای مشتق شده از تستوسترون ، که می توانند به دی هیدروتستوسترون تبدیل شوند و باعث طاسی الگوی دائمی مردانه بشوند.

اگر دارویی مصرف می کنید که روی ریزش موهای شما تأثیر می گذارد ، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید تا ببیند آیا گزینه های درمانی دیگری وجود دارد.

 

نقش شیوه زندگی در ریزش مو

نقش شیوه زندگی در ریزش مو
نقش شیوه زندگی در ریزش مو

اگر الکل می نوشید و کم می خوابید ، این  خطر وجود دارد که خط موهای شما دچار ریزش بشود.  از آنجا که خواب تقریباً در هر جنبه ای از سلامت شما نقش مهمی دارد ، تا دیر وقت بیدار ماندن و عدم خواب کافی ممکن است تأثیر منفی بر سلامتی مو شما بگذارد.

همچنین کمبود خواب می تواند به استرس کمک کند ، که به نوبه خود می تواند به ریزش مو و افلوویوم تلوژن منجر شود. خواب با کیفیت پایین هم منجر به کاهش تولید هورمون هایی می شود که بسیاری از آنها نقش عمده ای در تقویت رشد مو دارند.

البته که نیازی به زندگی کردن مانند یک راهب ذن نیست. کاهش مصرف الکل ، نکشیدن سیگار و به موقع خوابیدن می تواند به شما کمک کند از اثرات منفی شیوه زندگی که می تواند منجر به ریزش مو شود جلوگیری کنید.

فقط به یاد داشته باشید که ریزش مو در اکثر موارد هورمونی و ژنتیکی است.  با وجود اینکه بهبود شیوه زندگی شما یک روش عالی برای جلوگیری از ریزش مو ناشی از استرس است ، هیچ کاری برای متوقف کردن طاسی الگوی ژنتیکی مردانه نمی توانید انجام  دهید.  این مشکل به یک درمان متفاوت نیاز دارد.

 

خلاصه مقاله

از هورمون ها و ژنتیک گرفته تا رژیم ، شیوه زندگی و داروهای مختلف ، عوامل مختلفی در ریزش مو نقش دارند.

اگر می خواهید ریزش موهای خود را به حداقل برسانید و تا حد ممکن از موهای خود محافظت کنید ، درک این مسئله که این عوامل روی شما چه تأثیری دارند ، بسیار حیاتی است.  اگر استرس دارید ، برای رفع استرس از زندگی خود اقدام کرده و علت آن برطرف کنید.

اگر از نظر ژنتیکی مستعد ریزش مو هستید ، در مورد نقش هورمون ها و ژنتیک ها در ریزش مو و آنچه می توانید در مورد آن انجام دهید مطالعه کنید.

در آخر اگر رژیم غذایی و شیوه زندگی شما برای سلامتی مو ایده آل نیست ، برای رفع عادات بد و تغییر رژیم غذایی سالم تر قدم بردارید.

کاشت مو تنها درمان قطعی برای ریزش موهای شماست. 

محقق و مترجم : مینو شفیعی minoo shafie

 

 

منبع لینک منبع لینک منبع لینک منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!